Hoe de gemeente Amsterdam het bezit van een tweede woning onderzocht
Laagdrempelige enquête over bezit tweede woning levert veel respons op
De gemeente Amsterdam wilde weten hoe (potentiële) inwoners denken over het bezit van een tweede woning binnen de stadsgrenzen en schakelde funda in.
Met de toenemende druk op de woningmarkt en de groeiende zorgen over woningbeschikbaarheid, wilde de gemeente Amsterdam gedetailleerde informatie verzamelen over het hebben van een tweede woning in de stad. De verzamelde input kan de gemeente meenemen bij het vormen van beleid dat aansluit bij de wensen van haar burgers.
Om dit doel te bereiken zocht Amsterdam de samenwerking met funda. ‘We hebben samen gekeken naar de beste manier om de gewenste informatie te verzamelen’, vertelt online campagnemanager Sascha van Leeuwen.
Banner met korte enquête
Voor een snelle en goede respons adviseerde funda de inzet van een korte enquête die is opgenomen in een interactieve banner. Bezoekers van funda die huizen bekeken binnen Amsterdam konden de drie meerkeuzevragen direct in de banner invullen.
Sascha: ‘Een interactieve banner op de website zorgt ervoor dat de bezoekers de enquête kunnen starten en invullen op de pagina waar ze al zijn.’ De aantrekkelijke en laagdrempelige presentatie resulteerde in een zeer goede respons in een heel korte tijd. In totaal zijn over een periode van twee weken 3100 antwoorden verzameld, waarbij 869 mensen de gehele vragenlijst van drie vragen volledig hebben ingevuld.
Om de juiste doelgroep te bereiken, is de banner alleen getoond aan bezoekers op funda die huizen bekeken binnen de gemeente Amsterdam. Deze gerichte aanpak zorgde ervoor dat de verzamelde data relevant en representatief was.
6x meer respons
Het onderzoek met de interactieve banner leverde een zes keer hogere respons op dan bij traditionele enquêtes, waarbij de bezoeker funda verlaat en naar een andere website gaat. ‘We hebben gemerkt dat het veel meer respons oplevert als je het eenvoudig maakt om een enquête in te vullen’, legt Sascha uit. ‘Mensen blijven graag binnen de omgeving waar ze al zitten. Een nieuwe pagina bezoeken, voelt soms als een extra drempel.’
Waardevol communicatiekanaal voor (lokale) overheid
De korte enquête op funda heeft de gemeente Amsterdam de gewenste inzichten opgeleverd. Allereerst kreeg de gemeente een breed en representatief beeld van de meningen van Amsterdammers over tweede woningen. De verzamelde data bieden daarnaast een solide basis voor het ontwikkelen van beleidsmaatregelen voor het reguleren van tweede woningen in de stad. Verder heeft de campagne bijgedragen aan het bewustzijn onder inwoners dat de gemeente werk maakt van het verlagen van de druk op de Amsterdamse huizenmarkt.
De samenwerking tussen Amsterdam en funda laat zien hoe gemeentelijke vraagstukken rondom wonen relevant zijn op het funda-platform. En dat gerichte campagnes waardevolle inzichten opleveren die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van doeltreffend beleid en communicatie.
Sascha: ‘Wat dat betreft kan funda alle soorten lokale en regionale overheden helpen. Door gebruik te maken van de unieke targetingmogelijkheden en het brede bereik van funda, kunnen zij nauwkeurige en representatieve data verzamelen of lokaal beleid gericht communiceren. Informatie die essentieel kan zijn bij het ontwikkelen van woonbeleid of het meenemen van de inwoners in vraagstukken of plannen.’
Gerichte communicatiecampagnes
Vanuit funda zien we dan ook veel kansen voor overheden om gerichte, woongerelateerde communicatiecampagnes te voeren. Mensen op funda zijn aantoonbaar bezig met hun (toekomstige) woning en hun leefomgeving. Daarom is funda goed te gebruiken als communicatiekanaal om inwoners van een bepaalde regio bewust te maken van bepaalde (beleids)maatregelen of initiatieven. Of zelfs woningzoekers te enthousiasmeren over hoe leuk het wel niet is in die regio. Bijvoorbeeld door met banners en interactieve content de inwoners informatie te bieden over activiteiten, nieuwe regelgeving, bouwprojecten of duurzaamheidsinitiatieven.
Wil je meer weten?
Wil je als overheidsinstantie ook effectieve en gerichte campagnes, neem dan contact op met Sascha van Leeuwen of Erik Zwiers.